Om u zo efficiënt en optimaal mogelijk te kunnen behandelen, wordt er een vastomlijnde tijdspanne van behandeling met u afgesproken. Wij reserveren tijd speciaal voor u. Wij vragen u dan ook op tijd aanwezig te zijn om het schema in alle omstandigheden te kunnen respecteren. Afspraken kunnen uitsluitend uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch of aan de balie worden geannuleerd. Bij te laat verschijnen voor een afspraak loopt u het risico dat de behandeling niet geheel volgens planning kan worden voltooid of zelfs moet worden geannuleerd wegens het hierdoor ontstane tijdgebrek. Deze kosten worden niet door uw (aanvullende) tandartsverzekering vergoed.
We streven ernaar iedereen op tijd te behandelen. We willen goed behandelen en dat houdt in dat een behandeling weleens langer duurt dan verwacht wanneer er zich bijvoorbeeld een spoedgeval voordoet. Als u heeft moeten wachten zullen we ook voor u gewoon de tijd nemen die nodig is.
Indien u een afspraak af wilt zeggen of verzetten, dient u dit uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch door te geven. Indien dit niet tijdig wordt doorgegeven brengen wij de gereserveerde tijd in rekening. Bij herhaaldelijk niet nakomen van een afspraak of te laat afzeggen van een afspraak, behouden wij ons het recht voor om u uit te schrijven als patiënt van onze praktijk.
Wij sturen een afspraakherinnering per sms naar onze patiënten. Dit is een gratis extra service, waar geen rechten aan kunnen worden ontleend. Mocht het dus een keer voorkomen dat u geen herinnering van ons ontvangt, betekent dit niet dat uw afspraak niet door zal gaan.
KNMT-Betalingsvoorwaarden tandheelkundige zorg
Algemeen 1. Deze betalingsvoorwaarden gelden voor de tandheelkundige zorg die wordt verleend in de praktijk van een tandarts of orthodontist, verder zorgverlener genoemd. De betalingsvoorwaarden maken deel uit van de behandelingsovereenkomst.
2. In deze betalingsvoorwaarden wordt in voorkomende gevallen onder patiënt tevens diens wettelijke vertegenwoordiger verstaan.
3. De kosten van behandeling worden berekend overeenkomstig de geldende tarievenlijst, zoals deze door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is vastgesteld en gepubliceerd.
4. Wanneer de patiënt is verhinderd voor een afspraak dient hij deze uiterlijk 2 werkdagen tevoren af te zeggen. Zegt de patiënt de afspraak niet of niet op tijd af, dan kan de zorgverlener de gereserveerde tijd in rekening brengen.
5. In geval van een behandeling waarvan de Nederlandse Zorgautoriteit voorschrijft dat er vooraf een prijsopgave wordt gedaan, doet de zorgverlener vooraf een prijsopgave. De patiënt wordt geïnformeerd in geval van complicaties tijdens de behandeling, overschrijding van de behandelduur en/of overschrijding van de begroting met meer dan 15%. De voor een behandeling orthodontie geschatte behandelduur is slechts informatief en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
6. Eventuele vragen over de rekening dient de patiënt binnen 14 dagen na de notadatum tot de zorgverlener te richten. Voor onafhankelijk advies en voorlichting op tandheelkundig terrein kan de patiënt desgewenst contact opnemen met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), tel. 0900 202 5012 (betaald servicenummer).
7. De kosten van de behandeling van een patiënt jonger dan 16 jaar zijn verschuldigd door de wettelijke vertegenwoordiger. Een patiënt van 16 of 17 jaar is zelf de kosten van zijn behandeling verschuldigd, tenzij de wettelijke vertegenwoordiger schriftelijk heeft bevestigd dat hij de kosten voldoet.
Betalingstermijn en sancties 8. De patiënt dient de rekening binnen 30 dagen na de notadatum te voldoen. Deze termijn geldt ook indien de patiënt de rekening door zijn zorgverzekeraar rechtstreeks aan de zorgverlener laat betalen.
9. Indien de patiënt niet binnen 30 dagen na de notadatum heeft betaald, is hij in verzuim zonder dat daartoe nadere ingebrekestelling is vereist. De patiënt ontvangt een betalingsherinnering.
10. Indien de patiënt niet binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering heeft betaald, is de zorgverlener gerechtigd incassomaatregelen te treffen dan wel derden daarmee te belasten. Vanaf dat moment is de patiënt per maand of een gedeelte daarvan de wettelijke rente verschuldigd, berekend over de periode van verzuim.
11. Indien de zorgverlener een tweede en eventuele daaropvolgende betalingsherinnering stuurt, is de zorgverlener gerechtigd kosten in rekening te brengen.
12. Alle gerechtelijke en/of buitengerechtelijke incassokosten, die verband houden met het innen van de gedeclareerde bedragen, komen voor rekening van de patiënt. De buitengerechtelijke incassokosten worden vast gesteld conform het Besluit Vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. BTW die in verband met incassowerkzaamheden aan de zorgverlener in rekening wordt gebracht, zal worden doorberekend aan de patiënt.
13. Betalingen worden allereerst in mindering gebracht op de oudste openstaande schuld(en).
14. Bij betalingsachterstand is de zorgverlener gerechtigd om verdere behandeling op te schorten of deze slechts te verrichten tegen contante betaling, tenzij de hoogte van de betalingsachterstand, de noodzaak tot tandheelkundige behandeling of de spoedeisendheid zich hiertegen verzet.
15. De betalingsverplichting wordt niet opgeschort doordat de patiënt een formele klacht indient over de rekening en/of de behandeling, tenzij de zorgverlener instemt met opschorting van de betalingsverplichting.
16. De betalingsverplichting vervalt niet doordat de patiënt de behandelingsovereenkomst opzegt of hij de zorgverlener verzoekt om aan de behandeling gerelateerde informatie en zaken aan een ander over te dragen.
17. Indien enige bepaling van deze betalingsvoorwaarden nietig of vernietigbaar is, laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet.
Deze betalingsvoorwaarden zijn op 19 december 2012 door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) (destijds onder de naam van Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT)) gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank te Utrecht onder nummer 12/2013.
U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen in uw gegevens (denk aan o.a. verhuizing, telefoonnummer, e-mailadres of veranderen verzekeraar). Om u goed te kunnen behandelen is het uitermate belangrijk om te weten hoe het met uw gezondheid is gesteld. Daarom is het ook noodzakelijk dat u veranderingen in uw gezondheid of gebruik van medicijnen aan ons doorgeeft.
Indien u op werkdagen een pijnklacht heeft en voor 10:00 uur belt zullen wij voor u, indien nodig, ons uiterste best doen om diezelfde dag een afspraak met u te maken. Belt u later op de dag, dan kunnen wij u dit niet garanderen. Voor het behandelen van pijnklachten hebben wij vaste tijden in onze agenda gereserveerd. Wij kunnen dus niet altijd rekening houden met uw voorkeuren in verband met werk- of schooltijden.
Indien u na 17:00 uur of in het weekend klachten heeft die niet kunnen wachten tot de volgende dag kunt u bellen naar de spoeddienst voor de dienstdoende tandarts.
Gebruikelijk is om de dienstdoende tandarts te bezoeken in geval van een ongeval, waarbij een tand of kies betrokken is. Ook bij hevige pijn aan een of meer tanden welke niet met pijnstillers te onderdrukken is en welke niet tot de volgende werkdag uit te stellen is, kunt u de dienstdoende tandarts consulteren.
Als behandeling van een pijnklacht in het weekeinde uit te stellen is tot het eerstvolgende spreekuur, dan dient u dat te doen. Bij zeer hevige pijn, een hevige nabloeding, een ongeval of een in uw ogen andere spoedeisende klacht is de tandarts ook rechtstreeks te bereiken. In alle gevallen zal de dienstdoende tandarts inschatten op welke termijn eventuele behandeling noodzakelijk is. Het rechtstreekse telefoonnummer van de dienstdoende tandarts is te achterhalen via het nummer van de Tandartsenkring Zutphen "0575-512288" of via de telefonische boodschap van de dienstdoende tandarts.
Wanneer is behandeling tijdens de dienst niet noodzakelijk?
Matige pijn, pijn welke te onderdrukken valt met pijnstillers, pijn van kunstgebitten en uitgevallen vullingen welke geen grote klachten veroorzaken zijn voorbeelden van problemen waarbij géén sprake is van noodzakelijke spoedeisende behandeling. Soms kunnen deze klachten in een rustig spreekuur nog wel verholpen worden, maar de dienstdoende tandarts kan besluiten dit niet te behandelen.
Houdt u er rekening mee dat een bezoek aan de dienstdoende tandarts extra kosten met zich meebrengt, welke meestal contant voldaan moeten worden.
Niet altijd kan er tijdens de spoedgevallendienst gepind worden. Ook is het niet altijd mogelijk de behandeling rechtstreeks naar de verzekeraar op te sturen.
Afhankelijk van de aard van de klachten kunnen de kosten variëren van 50 tot 300 euro. Uw eigen tandarts zal na de behandeling schriftelijk op de hoogte worden gesteld welke behandeling bij u heeft plaatsgevonden.
Tips:
kom aan het begin van het spreekuur
legitimatie is verplicht
neem een overzicht mee van eventuele medicijnen die u gebruikt
We verwachten van u dat uw gebit gepoetst is vóór uw afspraak bij de tandarts , preventieassistente of mondhygiënist.
Indien de kosten voor een behandeling boven de €250,- uit komen, krijgt u een begroting mee of toegestuurd. Een begroting behelst een standaardbehandeling en is altijd onder voorbehoud. Onverwachte bijkomende kosten kunnen uiteraard niet van tevoren worden begroot. Uw behandelend tandarts zal u altijd over het waarom en de hoogte van de additionele kosten informeren. Indien u een afspraak maakt na het ontvangen van de offerte voor die desbetreffende behandeling gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met die begroting.
Uw rekening kunt u ontvangen per e-mail of per post. U ontvangt de rekening zelf; wij sturen deze niet rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar.
Factuur per e-mail
Indien u aangeeft deze per mail te willen ontvangen, let er dan (met name de eerste keer) op dat de afzender met de naam “zorgmail” niet verdwijnt in uw map Spam/Ongewenst. Wij versturen e-mails met vertrouwelijke gegevens via zorgmail, zodat deze beveiligd bij u terechtkomen.
Internetbankieren
Tip:
Kijk bij het overmaken goed of het factuurnummer klopt met het bedrag. Bij het betalen van meerdere nota’s, graag per stuk overmaken. Het verwerkingsprogramma snapt het niet als u zelf bedragen bij elkaar optelt en meerdere factuurnummers op één overboeking zet. Dit geeft veel verwarring en kost een hoop tijd achteraf.
Na het ontvangen van de rekening is het ook mogelijk deze aan de balie contant of per PIN te voldoen. PIN-betalingen werken alleen met Nederlandse of Belgische pas (Maestro/Bancontact). Voor verdere informatie over betalingen, bekijkt u onze betalingsvoorwaarden.
Natuurlijk zullen wij voor zover dit kan op uw spullen letten. Echter blijft u zelf verantwoordelijk voor uw eigendommen. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade, diefstal of verlies van uw eigendommen. U wordt geadviseerd uw eigendommen niet onbeheerd achter te laten.
Het is niet toegestaan in de praktijk, bij de ingang en op het terrein van de praktijk te roken.
In de wachtkamer en tijdens de behandeling verzoeken we u uw mobiele telefoon op stil te zetten of uit te schakelen. Het opnemen van beeld en geluid is vanwege de privacy van de medewerkers en overige patiënten niet toegestaan.
Wilt u graag een foto (of selfie) nemen van uw zoon of dochter in de behandelstoel, dan is dit meestal geen probleem mits u dit voor het maken van de foto dit overlegt met de behandelende tandarts.
In onze praktijk accepteren we geen verbaal of fysiek agressief gedrag. Patiënten die zich hieraan schuldig maken, zullen uit ons patiëntenbestand worden verwijderd. Bovendien zal hen de toegang tot de praktijk worden ontzegd.
Als patiënt bij Mondzorg Kuijl kunt u vertrouwen op uitstekende dienstverlening. Er kunnen zich echter omstandigheden voordoen waarbij uw vertrouwen in ons een deuk oploopt. Wij stellen het in dat geval op prijs wanneer u uw ongenoegen aan ons kenbaar maakt. Alleen dan kunnen wij proberen het onderling vertrouwen weer te herstellen en te versterken.
De meeste klachten en/of opmerkingen kunnen eenvoudig en snel naar volle tevredenheid van betrokken partijen worden opgelost, zonder dat daar een formele procedure voor noodzakelijk is. U maakt uw klacht bijvoorbeeld telefonisch of per e-mail kenbaar en de betreffende medewerker kan soms direct een oplossing bieden. Zo niet, dan neemt de tandarts de klacht in behandeling en zal (vaak na overleg) met u proberen tot een oplossing te komen. Wanneer de klacht is opgelost, zal deze als afgehandeld worden beschouwd.
Mocht via deze weg echter geen oplossing geboden (kunnen) worden die naar tevredenheid is van betrokkenen, dan kan besloten worden tot het indienen van een formele klacht. Onze tandartsen zijn aangesloten bij de KNMT-klachtenregeling. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op www.allesoverhetgebit.nl